Rok 2017 to data początku planowanej budowy drugiego toru na odcinku Otwock – Pilawa. Na czas budowy podróżni mają korzystać z zastępczej komunikacji autobusowej. –Nie będę ukrywał, że bez wyłączenia z ruchu obecnie istniejącego toru, trudno nam będzie sprawnie przeprowadzić inwestycje – mówił podczas spotkania w Celestynowie, Krzysztof Pietras, dyrektor projektu
W poprzednim numerze „Linii” pisaliśmy o obawach mieszkańców Celestynowa związanych z planowaną modernizacją linii kolejowej Warszawa – Dorohusk. Domagali się oni zwołania w trybie pilnym spotkania z przedstawicielami PKP. Odbyło się ono w piątek, 28 marca, w celestynowskim Urzędzie Gminy.
Estakada najlepszym rozwiązaniem
Uczestniczący w spotkaniu radni i mieszkańcy gminy zapoznali się z opracowaną przez projektantów koncepcją przebudowy trasy na odcinku przebiegającym przez teren gminy. Zgodnie z przedstawionymi opracowaniami gruntownie ma być przebudowana stacja. Przy budynku dworca powstanie wysoki (1 m) peron obsługujący ruch pociągów z Pilawy do Warszawy oraz peron wyspowy dla pociągów nadjeżdżających z kierunku Warszawa – Pliawa i dla pociągów kończących bieg na stacji w Celestynowie. Z krajobrazu Celestynowa na pewno zniknie kładka nad torami. Pasażerowie nie będą mieli dostępu do peronów z poziomu torów.
Przedstawiciele PKP potwierdzili plany likwidacji przejazdu kolejowego w ul. Jankowskiego i przebudowy przejazdu w ul. Prostej. Ruch samochodowy odbywał się będzie poprzez wiadukt nad torami kolejowymi łączącymi ul. Wojska Polskiego i św. Kazimierza z wjazdem od ul. Kolejowej. - Po obu stronach wiaduktu i dróg dojazdowych wybudowane będą chodniki. Z wiaduktu będą również zejścia na perony. Z myślą o niepełnosprawnych wybudowane będą windy – wyliczali autorzy koncepcji. - Proszę mi uwierzyć, ale ta estakada jest najlepszym rozwiązaniem dla państwa – podkreślał Krzysztof Pietras.
Dobrą informacją dla mieszkańców będzie wprowadzona zmiana do opracowania dotycząca wybudowania przejścia podziemnego dla pieszych i rowerzystów w ul. Jankowskiego. - Jeszcze dwa tygodnie temu nie było mowy o tym przejściu. Zdecydowaliśmy się na wprowadzenie tego rozwiązania na wyraźną prośbę z państwa strony – podkreślał K. Pietras.
A może tunel?
Proponowana budowa wiaduktu w centrum Celestynowa nie przez wszystkich uczestników spotkania została przyjęta pozytywnie. Zdaniem byłego radnego, Henryka Floriańczyka, estakadę powinien zastąpić tunel, który jego zdaniem powinien powstać pomiędzy istniejącymi przejazdami kolejowymi, na wysokości ul. Mokrej i Rękasa. - W tym miejscu mógłby powstać tunel dla pieszych, rowerzystów i pojazdów osobowych – proponował. Do pomysłu tego negatywnie odnieśli się jednak autorzy koncepcji, którzy zwrócili uwagę, że przeszkodą w budowie tunelu jest wysoki poziom wód gruntowych. – Oczywiście, zawsze istnieje możliwość wybudowania tunelu również w takich warunkach, jednak wiązałoby się to z dodatkowymi dużymi kosztami – wyjaśniali przedstawiciele PKP. Wskazali również na duże koszty utrzymania tunelu, który wymagałby wyposażenia go w wysokowydajne pompy odwadniające. Negatywnie pomysł ten ocenili również pracownicy Urzędu Gminy. – Nie widzę szans na poprowadzenie ruchu o zwiększonym natężeniu ul. Rękasa, która tak naprawdę parametrami jest bardziej zbliżona do drogi osiedlowej niż powiatowej – wyjaśniała Katarzyna Bojanowska-Niewczas, kierownik Referatu Inwestycji i Gospodarki Komunalnej UG Celestynów.
To będzie trudny rok!
Jak się okazuje, nie mniejsze emocje od tych wywołanych planami inwestycyjnymi wśród mieszkańców wzbudziły zapowiedzi przedstawicieli kolei dotyczące już samego przebiegu prac. Mają się one zacząć w 2017 roku. Muszę przyznać, że może to być trudny rok dla osób na co dzień korzystających z pociągów. Będę chciał zaproponować, aby od marca do grudnia 2017 roku całkowite został zamknięty dla ruchu istniejący tor na odcinku Pilawa – Otwock. W tym czasie uruchomiona byłaby zastępcza komunikacja autobusowa – mówił Krzysztof Pietras. - Takie rozwiązanie daje nam gwarancję na wykonanie tej inwestycji w ciągu jednego roku. A na tym wszystkim nam powinno zależeć. Na razie jest to tylko moja propozycja – zastrzegał dyrektor projektu. Pomysł ten negatywnie ocenili obecni na spotkaniu drogowcy: Jerzy Bojanowski, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Otwocku i Stanisław Pawlak, dyrektor Rejonu Drogowego Otwock-Piaseczno w Wojewódzkim Zarządzie Dróg Wojewódzkich, radny gminy Celestynów. W ich ocenie problemem w sprawnym przewozie pasażerów z wykorzystaniem transportu autobusowego będzie coraz gorszy stan drogi powiatowej ze Starej Wsi do Otwocka.
SKM-ką do Celestynowa?
Poza rozwiązaniami dotyczącymi przebudowy stacji i przejazdów kolejowych w Pogorzeli, Starej Wsi, Celestynowie i Zabieżkach mieszkańców interesowało również to, czy w wyniku modernizacji do Celestynowa będzie dojeżdżać Szybka Kolej Miejska. – Taka ewentualność jest brana pod uwagę. Jeśli SKM będzie chciała dojeżdżać do Celestynowa będzie taka możliwość – wyjaśniał dyrektor projektu. - Wraz z przebudową linii, wzrośnie jej przepustowość. Dziś przejeżdża nią średnio co godzinę jeden pociąg. Po modernizacji, w godzinach szczytu, będzie możliwość puszczenia pociągu co 15 minut – mówili z kolei autorzy koncepcji.
« poprz. nast. » Więcej artykułów w dziale "Celestynów"
Dodaj komentarz